10 gyakori szokás, ami károsíthatja a veséinket: orvosok tapasztalatai alapján

 

A vesének nagyon fontos szerepe van egészségünkben. Segíti a vörösvérsejtek termelődését, szabályozza a vérnyomást, méregteleníti a belső szerveket, eltávolítják a felesleges vizet, szabályozza a vérben lévő ásványi anyagok mennyiségét. Ezért fontos csökkenteni a vesebetegségek kockázatát azzal, hogy bizonyos rossz szokásainkkal felhagyunk.
Összegyűjtöttük, melyek azok a leggyakoribb szokások, melyekkel károsíthatod a veséidet.

10. Visszatartod a vizeletet

Ha nem üríted ki a húgyhólyagodat időben, könnyen kialakulhatnak veseproblémák. Ha gyakran visszatartod a pisilést, a vizelet a hólyagban marad, a baktériumok pedig gyorsan elkezdenek benne szaporodni. Ez akár olyan komoly következményekhez is vezethet, mint a húgyúti fertőzések vagy az inkontinencia.

 

9. Túl sokat ülsz

A rendszeres testmozgás javítja a vérnyomást és a glükóz anyagcserét. Mindkettő fontos a vesék egészsége szempontjából.

Ha túl sokáig ülsz mozgás nélkül, 30%-kal növeled a vesebetegség kialakulásának esélyét.

Ha több mint 8 órát töltesz egyhuzamban a székben, legalább hazaérve próbálj meg aktívabb üzemmódra kapcsolni. Hetente 2-3 alkalommal mozogj és esténként sétálj.

8. Túledzed magad

Ha túl sokáig túl sokat edzel, rhabdomyolysis alakulhat ki, mikor az izmaid megsérülnek, és az elhalt rostok a véráramba kerülnek. Ez akár veseelégtelenséget is okozhat.

Ha az elmúlt időben sokkal intenzívebb edzésre váltottál, és izomfájdalmat tapasztalsz, a vizeleted pedig sötét színű lett, mielőbb fordulj orvosra!

7. Túl sok fájdalomcsillapítót szedsz

Bár a gyulladáscsökkentő gyógyszerek, mint az aszpirin vagy az ibuprofen módjával szedve biztonságosak, ha rendszeresen túl sokat szedsz belőlük, károsíthatod vagy akár teljesen le is állíthatod a vesék működését.

Ennek oka, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók csökkentik a vesébe jutó vér áramlását, ezzel rontják a működését, különösen már fennálló vesebetegség esetén.

Ha komoly fájdalmad van, akkor se feledkezz meg arról, hogy a fájdalomcsillapítók csak rövid ideig alkalmazhatók, mégpedig a lehető legalacsonyabb dózisban.

6. Nem iszol elég vizet

Ha hidratált vagy, segítesz a veséknek a vizelet kiválasztásában, mellyel a nátriumot és a méreganyagokat is kiválasztják a szervezetből. Ha hosszútávon nem iszol elég vizet, az komoly egészségi problémát okozhat, pl. vesekövet is.

A legtöbb embernek napi 1,5-2 liter víz elegendő ahhoz, hogy a veséi egészségét megőrizze. Azt se felejtsd el, hogy semmilyen más ital nem számít bele ebbe a mennyiségbe, kizárólag a víz!

Honnan tudhatod, hogy elég vizet iszol? A vizeletednek világos sárga színűnek kell lennie. Ha bármilyen sötétebb árnyalatot veszel észre, az már veseproblémát jelezhet.

5. Keveset alszol

Kiderült, hogy a pihentető éjszakai alvás rendkívül fontos nem csak a jó közérzet, de a vesék egészsége szempontjából is. Az alvás-ébrenlét ciklus szabályozza a vesefunkciót, a vese szövetei pedig kizárólag alvás közben képesek megújulni. Ha tehát nem alszol eleget, megzavarod ezt a természetes folyamatot, és növeled a vesekárosodás esélyét.

A kevés alvás érelmeszesedést, illetve az erek megkeményedését és elzáródását is okozhatja. Ennek következtében megemelkedik a vérnyomás, a vesék túlterheltté válnak, és idővel veseelégtelenség alakulhat ki.

4. Diétás üdítőket iszol

Szakemberek szerint szoros kapcsolat van a diétás üdítők fogyasztása és a vesebetegségek kialakulása között. Egy tanulmányban 3000 nőt vizsgáltak, akik naponta 2 vagy több üdítőt ittak meg. Náluk a veseműködés drasztikus romlását tapasztalták. A cukros üdítők a mesterséges édesítőszerrel édesített üdítőkkel ellentétben nem váltottak ki ilyen hatást.

3. Túl sok húst eszel

Az állati fehérjék túlzott fogyasztása rengeteg savat hoz létre a vérben, ami acidózist okoz. Ilyenkor a vesék nem tudják fenntartani a szervezet egészséges pH-értékét. Idővel ez a betegség komoly emésztőrendszeri és krónikus veseproblémákat okoz.

Az ajánlott fehérjemennyiség napi 1-1,6 g/testsúlykilogramm. Ahelyett, hogy túl sok húst ennél, fogyassz inkább több zöldséget és gyümölcsöt, valamint olyan fehérjeforrásokat, mint a tojás, a hal, a hüvelyesek és a diófélék.

2. Túl sok sót és cukrot fogyasztasz

Az ételeken keresztül elfogyasztott nátrium 95%-a a vesékben metabolizálódik. Ha túl sok sósat eszel, a szerveidnek keményebben kell dolgozniuk, hogy megszabaduljanak a felesleges nátriumtól. Ez csökkentheti a vesék működőképességét, vízvisszatartáshoz vezethet, és növelheti a vérnyomást.

A túl sok cukor szintén okozója lehet a magas vérnyomásnak, ezenkívül elhízást és cukorbetegséget is okozhat. Ezek pedig a veseelégtelenség fő rizikófaktorai.

Az ajánlott napi sómennyiség 3,75 g (0,75 teáskanál), cukorból pedig nem szabad többet fogyasztani, mint 25-38 g (6-9 teáskanál). Vásárlásnál figyelj arra, hogy az előrecsomagolt és feldolgozott élelmiszerek tartalmazzák a legtöbb sót és cukrot.

1. Nem foglalkozol az egyszerű fertőzésekkel

Amikor olyan közönséges betegség ér el, mint a köhögés, a nátha, az influenza vagy a tüszős mandulagyulladás, a szervezeted antitesteknek nevezett fehérjéket kezd el előállítani. Ezek a molekulák a vesék szűrő részein telepednek meg, és gyulladást okoznak.

Ha a betegség hosszabb ideig fennáll, a veséid komolyan károsodhatnak.
Hogy megóvd veséid egészségét, a bakteriális fertőzéseket mindig kezeld megfelelően. Néhány napig maradj otthon, aludj, és ha szükséges, szedj antibiotikumot.


Hozzászólások

10 ok, hogy az egészséged érdekében most azonnal megszabadulj a flip-flop papucsaidtól

10 ok, hogy az egészséged érdekében most azonnal megszabadulj a flip-flop papucsaidtól

Amikor a hőmérséklet emelkedik, a viselt ruhák száma is csökken, és az emberek elkezdenek papucsot viselni. De ez nem igazán a legjobb ötlet. Az Amerikai Orvostudományi Szövetség által végzett tudományos tanulmányok azt mutatják, hogy a

Most azonnal szabadulj meg a lábujjközös papucstól

Most azonnal szabadulj meg a lábujjközös papucstól

Amikor a hőmérséklet emelkedik, a viselt ruhák száma is csökken, és az emberek elkezdenek papucsot viselni. De ez nem igazán a legjobb ötlet. Az Amerikai Orvostudományi Szövetség által végzett tudományos tanulmányok azt mutatják, hogy a

Ez életmentő lehet: így tudod megkülönböztetni a szívrohamot és a pánikrohamot

Ez életmentő lehet: így tudod megkülönböztetni a szívrohamot és a pánikrohamot

A pánikroham és a szívroham hasonló tünetekkel jár, mint például a mellkas erős fájdalma, izzadás, szúró érzés, egyenetlen légzés és hányinger. Az a tény, hogy egy szívroham okozhat pánikot, csak még valószínűbbé teszi, hogy az

15 orvosi tévhit, amit sokan még mindig igaznak hisznek

15 orvosi tévhit, amit sokan még mindig igaznak hisznek

A jóakaróinktól sokszor halljuk, hogy mit kellene és mit nem kellene tennünk, hogy egészségesek és fittek legyünk. De mi van akkor, ha nincs mindenben 100%-ig igazuk? A tudomány fejlődésével nyilvánvalóvá vált, hogy a hosszú ideje biztosnak hitt orvosi állítások valójában tévesek. A következő lista

8 természetes módon csökkentheted a vérnyomásodat 10 percen belül

8 természetes módon csökkentheted a vérnyomásodat 10 percen belül

Ha gyakran van komoly fejfájásod, sokszor érzed magad fáradtnak, rendszertelen a szívverésed és mellkasi fájdalmat is érzel, valószínűleg magas vérnyomásban szenvedsz. Ezt a betegséget okozhatja a stressz, az alváshiány, az elhízás, de más, háttérben megbújó betegség is. Az sem ritka, hogy teljesen

Miért folyik a nyálad alvás közben, és hogyan szüntesd ezt meg

Miért folyik a nyálad alvás közben, és hogyan szüntesd ezt meg

A nyálzás akkor következik be, amikor túl sok nyál gyűlik össze a szájban. Ez mindannyiunkkal előfordul, de azt tudtad, hogy ha túlzott mértékben vagy rendszeresen jelentkezik, akkor betegség jele is lehet? Most megismerheted a nyálzás mögött álló okokat, és megtudhatod, hogyan vess véget neki. Mi

Ha a vércsoportod 0-ás, itt van 8 dolog, amiről érdemes tudnod

Ha a vércsoportod 0-ás, itt van 8 dolog, amiről érdemes tudnod

Az emberi vért az 1900-as évek elején osztotta 4 csoportra Karl Landsteiner, az osztrák orvos. Mindenki tudja, hogy fontos ismerni a saját vércsoportunkat vészhelyzet esetére, mikor vérátömlesztésre lehet szükségünk. Az is kiderült, hogy a vércsoportunk befolyásolja az egészségünket, egyesek szerint

13 szokás, amit ártalmatlannak hiszünk, pedig egyáltalán nem az

13 szokás, amit ártalmatlannak hiszünk, pedig egyáltalán nem az

Mindenki tudja, hogy későn lefeküdni és túl sokat enni egészségtelen. De néha még a leginkább ártalmatlannak tűnő szokások is kárt tehetnek egészségünkben. Tudtad, hogy akár kórházban is kiköthetsz, ha visszatartod a tüsszentést? Vagy hogy a rágózás csökkenti a koncentrációt? Megtudhatod, melyek az

Vészesen ketyeg az időd, ha csomót találsz a nyakadon vagy a füled mögött, állítják a szakemberek

Vészesen ketyeg az időd, ha csomót találsz a nyakadon vagy a füled mögött, állítják a szakemberek

A csomók a nyakon vagy a fül mögött eléggé gyakoriak. Hogy hogyan reagálunk rájuk, az igen változó. Van, aki nem vesz róluk tudomást, mások viszont azonnal aggódni kezdenek. Egyes esetekben ezeket a csomókat akné vagy lipóma okozza, melyek valójában veszélytelenek. De előfordulhat, hogy a nyakon és

Pszichológusok magyarázata arra, amiket az álmainkban látunk - némelyik nagyon megdöbbentő

Pszichológusok magyarázata arra, amiket az álmainkban látunk - némelyik nagyon megdöbbentő

Az emberiség a létezése óta próbálja megfejteni az álmok rejtélyét. Napjainkban már külön tudományág, az orinológia is foglalkozik a kutatásukkal. Akik az ezoterikus magyarázatokat részesítik előnyben a tudományosakkal szemben, szívesen próbálják meg értelmezni az álmaikat álmoskönyvek alapján, és e

http://ujhazak.com