15 orvosi tévhit, amit sokan még mindig igaznak hisznek

 

A jóakaróinktól sokszor halljuk, hogy mit kellene és mit nem kellene tennünk, hogy egészségesek és fittek legyünk. De mi van akkor, ha nincs mindenben 100%-ig igazuk? A tudomány fejlődésével nyilvánvalóvá vált, hogy a hosszú ideje biztosnak hitt orvosi állítások valójában tévesek.
A következő lista segít, hogy ki tudd válogatni, melyek a valóban egészséges tippek, és melyek azok, amiknek már lejárt az idejük.

1. “Ha túlsúlyos vagy, nem vagy egészséges.”

Elhízásban szenvedsz? A következő alkalommal, mikor felteszik neked ezt a kérdést, rögtön vedd le belőle a “szenvedsz” szót! Egy túlsúlyos ember nem feltétlenül hátrányosabb helyzetű a többinél, ezért helytelen azt feltételezni, hogy szenved.

 

Egy tanulmányban megállapították, hogy a halálozási rátája egy rendszeresen edző, túlsúlyos embernek csupán fele egy normál testsúllyal rendelkezőének.

2. “A túl sok só egészségtelen.”

“Ha fogyni akarsz, kevesebb sót kell enned. Ha csökkenteni akarod a vérnyomásodat, fogyassz kevesebb sót!” Ha valaha is hallottad ezeket, most itt az ideje átgondolni!

Tanulmányok szerint ugyanis vannak olyan esetek, amikor kifejezetten növelni kell a sóbevitelt. A só alacsony szintje növeli a cukorbetegség kockázatát, a zsírraktározás mértékét, és csökkenti a nemi vágyat. Tehát, egy csipet sóval nyugodtan megszórhatod az ételedet – félelem nélkül!

3. “A bio élelmiszerek nem tartalmaznak növényvédő szereket, és sokkal táplálóbbak.”

A bio ételek évek óta divatban vannak. Mindenki ezeket akarja enni, hogy egészségesebb lehessen. De sajnos, az ígéretek nem egészen igazak. Létezik lista is több mint 20 olyan vegyi anyagról, melyeket az Egyesült Államokban engedélyeztek a bio élelmiszerek előállításához.

Arról sem szabad elfeledkezni, hogy még a szabályok ellenére is kerülhetnek vegyi anyagok az élelmiszerekbe a közeli gyárakból vagy termőföldekről.

Hogy hol tudsz tökéletesen bio élelmiszert szerezni? Kezdj el gazdálkodni, és termeld meg magadnak!

4. “A méz természetes cukor, ezért jobb, mint a feldolgozott cukrok.”

A következő alkalommal, mikor egy jó nagy kanál mézet csurgatsz a teádba, jussanak eszedbe ezek a szavak:

Mit szólnál, ha azt mondanánk, a méz több kalóriát tartalmaz, mint a cukor? Bár a mézet általában kisebb mennyiségben használják az igen édes íze miatt, mint a cukrot, attól még tény, hogy a méz is okozhat elhízást. Orvosi szempontból a méz éppen olyan ártalmas, mint a cukor, és olyan betegségekhez vezethet, mint a cukorbetegség, a szív- és májproblémák.

5. “A sárgarépától látni fogsz a sötétben.”

Jól tudjuk, hogy a sárgarépa egyik legfőbb előnye magas A-vitamin tartalma. Az A-vitamin pedig javítja a látást. A II. világháborús propagandának köszönhetően a sárgarépa a valaha volt legegészségesebb zöldség lett.

A háború alatt a brit légierő egy új típusú radar technológiát fejlesztett ki, és azzal próbálták meg titokban tartani, hogy állították, új sikereik titka az, hogy a pilótáiknak a sok sárgarépától javult a látásuk.

A sárgarépában lévő A-vitamin javítja a látást, de az csak legenda, hogy ettől jobban fogunk látni a sötétben.

6. “Az agyadnak csak 10%-át használod.”

Ezt már biztosan hallottad te is. Ha azt mondjuk, hogy nem igaz, biztos lehetsz benne, még Albert Einstein is felhúzná a szemöldökét.

Sok tudós bizonyította már, hogy szinte az egész agy aktív az ember élete során. Az agy egyes részei felelősek a testünk működéséért. Az agynak csupán 10%-a nem lenne képes ezt a feladatot ellátni.

7. “A mikrótól rákot lehet kapni.”

A mikrohullám nem okoz rákot, és ezt a legkiválóbb kutatók bizonyították. Ha megnézzük, hogyan melegít a mikrohullám, láthatjuk, hogy a sugárzás az ételekben lévő vízmolekulákat melegíti fel, tehát azoktól lesz meleg az étel. Semmilyen módon nem változtatja meg az ételt, és rákot sem okoz.

Az egyetlen, amire figyelned kell, hogy csak arra alkalmas edényeket tegyél a mikróba.

8. “A joghurt javítja az emésztést.”

A joghurt nagyon népszerű azok körében, akik fogyni szeretnének, vagy az emésztésüket javítanák. A probiotikumok lassan lépnek be a szervezetünkbe. Ezek olyan hasznos baktériumok, melyek szabályozzák a belek működését.

De amikor a tested már egyébként is tele van különböző baktériumokkal, hogyan állapítható meg, hogy melyik származik a joghurtból, és hogy az segíteni fog-e? A legtöbb joghurt ráadásul édesített, a benne lévő cukor pedig inkább károssá, mintsem hasznossá teszi.

9. “Ha késő este eszel, kövér leszel.”

Elfelejtheted a mondást, miszerint: “Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj úgy, mint egy polgár és vacsorázz úgy, mint egy koldus.” A hízás ugyanis nem a napszakon múlik. Sokkal inkább azon, hogy mit és mennyit eszel, na meg, hogy mennyit mozogsz a nap során. Ezek összességéből következik, hogy fogysz, hízol vagy tartod a súlyodat.

10. “A tej jót tesz neked.”

A tejet a kalcium pótlásával és az erős csontokkal kapcsoljuk össze. A legújabb tanulmányok szerint azonban a tejfogyasztás és az erős csontok, valamint a kalcium- és D-vitamin hiány megelőzése között semmilyen összefüggés nincs.

11. “5 emberi érzék van.”

Aki látta a Hatodik érzék című filmet, annak erős lehet a kétsége afelől, hogy az embernek csak 5 érzéke volna. Kiderült, hogy valójában több mint 20 érzékkel rendelkezünk. Egy friss tanulmány szerint olyan kitűnő érzékeink vannak, mint a fájdalomérzet, az egyensúlyérzék és a hőérzet.

Érdekes, hogy állatokban még ennél is több érzéket fedeztek fel, pl. a természetes elektromos ingerek érzékelését, a Föld mágneses erejének érzékelését és a polarizált fény érzékelését, ami segít eldönteni, hogy az állat milyen irányba menjen. Lehetséges, hogy ezekkel az érzékekkel az ember is bír?

12. “A vakok semmit nem látnak.”

Ha eddig úgy hitted, a vakok a teljes sötétségen kívül semmit nem látnak, most meg fogsz lepődni. Ugyanis a legtöbb vak ember éppen a sötétet képtelen látni. Nem valós, hogy a vakok semmit nem látnak, hiszen vannak köztük olyanok, akik látnak elmosódott foltokat, mintákat, formákat, akár még körvonalakat is.

13. “Mindig kell nyújtani edzés előtt.”

Edzés előtt több percet is eltöltünk nyújtással. De tényleg szükség van erre? Kiderült, hogy az edzés előtti nyújtás valójában kevésbé hatékonnyá teszi az edzést. Olasz kutatók szerint, ha biciklizés vagy futás előtt túlnyújtod magad, a mozgás hatékonysága akár 5%-kal is csökkenhet.

Legközelebb, mikor edzeni készülsz, az első néhány percben nyújtás helyett inkább csevegj a többiekkel!

14. “A nyelvnek 4 része van.”

Talán hallottad már, hogy a nyelvnek 4 része van, és mindegyikkel más ízt érzékelünk. Ez azonban tévedés, hiszen valójában 5 részből áll a nyelvünk. Az édes, sós, keserű és savanyú mellett az 5. íz az unami, ami a glutamát ízéhez hasonlít.

A nyelvünkön több ezer ízlelőbimbó található, melyek együttműködnek egymással. Próbáld ki! Tegyél egy csipet sót a nyelved hegyére. A sós íz, amit érezni fogsz, elég bizonyíték arra, hogy a “nyelv-térkép” teóriája téves.

15. “Csak egy közvetlen csapás okozhat agyrázkódást.”

“Ez csak egy kis esés volt.” Gondold át újra, mielőtt ennyiben hagyod a dolgot. Bármilyen komoly fejsérülés, aminek hatása van az agyi funkciókra, komoly probléma. Sokan azt hiszik, hogy agyrázkódást csak úgy lehet kapni, ha valakit közelről fejbe vágnak, de ez nem igaz.

Bármelyik, a fejedet vagy a felsőtestedet érő csapás elég erős lehet ahhoz, hogy összerázza a fejedet és agyrázkódást okozzon. Ilyenkor az agy mozgásba lendül és nekicsapódik a koponyának. A fejsérülésedet is ellenőriztesd az orvossal.

BÓNUSZ: 6 óra alvás elég az embernek

Az egészségszakértők azt mondják, javítanunk kell az alvási szokásainkon. Szerintük 8 órát muszáj aludnunk naponta. Ebben a rohanó világban azonban a többségünk számára ez luxus. De ezzel az egészségünket tesszük kockára?

Tudósok bizonyították, hogy őseink legfeljebb 6-7 órákat aludtak, ez cáfolja azt, hogy a modern élet vette el az alvástól az időnket. Nem azon aggódj, hogyan érhetnéd el, hogy napi 8-9 órát aludj, mert a szorongás csak még tovább fokozza az álmatlanságot.

Hajlamosak vagyunk vakon hinni a régi beidegződéseknek. Ezért fontos néha utánanézni, hogy mítosz vagy valóság az, amivel szemben állunk!


Hozzászólások

10 ok, hogy az egészséged érdekében most azonnal megszabadulj a flip-flop papucsaidtól

10 ok, hogy az egészséged érdekében most azonnal megszabadulj a flip-flop papucsaidtól

Amikor a hőmérséklet emelkedik, a viselt ruhák száma is csökken, és az emberek elkezdenek papucsot viselni. De ez nem igazán a legjobb ötlet. Az Amerikai Orvostudományi Szövetség által végzett tudományos tanulmányok azt mutatják, hogy a

Most azonnal szabadulj meg a lábujjközös papucstól

Most azonnal szabadulj meg a lábujjközös papucstól

Amikor a hőmérséklet emelkedik, a viselt ruhák száma is csökken, és az emberek elkezdenek papucsot viselni. De ez nem igazán a legjobb ötlet. Az Amerikai Orvostudományi Szövetség által végzett tudományos tanulmányok azt mutatják, hogy a

Ez életmentő lehet: így tudod megkülönböztetni a szívrohamot és a pánikrohamot

Ez életmentő lehet: így tudod megkülönböztetni a szívrohamot és a pánikrohamot

A pánikroham és a szívroham hasonló tünetekkel jár, mint például a mellkas erős fájdalma, izzadás, szúró érzés, egyenetlen légzés és hányinger. Az a tény, hogy egy szívroham okozhat pánikot, csak még valószínűbbé teszi, hogy az

8 természetes módon csökkentheted a vérnyomásodat 10 percen belül

8 természetes módon csökkentheted a vérnyomásodat 10 percen belül

Ha gyakran van komoly fejfájásod, sokszor érzed magad fáradtnak, rendszertelen a szívverésed és mellkasi fájdalmat is érzel, valószínűleg magas vérnyomásban szenvedsz. Ezt a betegséget okozhatja a stressz, az alváshiány, az elhízás, de más, háttérben megbújó betegség is. Az sem ritka, hogy teljesen

Miért folyik a nyálad alvás közben, és hogyan szüntesd ezt meg

Miért folyik a nyálad alvás közben, és hogyan szüntesd ezt meg

A nyálzás akkor következik be, amikor túl sok nyál gyűlik össze a szájban. Ez mindannyiunkkal előfordul, de azt tudtad, hogy ha túlzott mértékben vagy rendszeresen jelentkezik, akkor betegség jele is lehet? Most megismerheted a nyálzás mögött álló okokat, és megtudhatod, hogyan vess véget neki. Mi

Ha a vércsoportod 0-ás, itt van 8 dolog, amiről érdemes tudnod

Ha a vércsoportod 0-ás, itt van 8 dolog, amiről érdemes tudnod

Az emberi vért az 1900-as évek elején osztotta 4 csoportra Karl Landsteiner, az osztrák orvos. Mindenki tudja, hogy fontos ismerni a saját vércsoportunkat vészhelyzet esetére, mikor vérátömlesztésre lehet szükségünk. Az is kiderült, hogy a vércsoportunk befolyásolja az egészségünket, egyesek szerint

13 szokás, amit ártalmatlannak hiszünk, pedig egyáltalán nem az

13 szokás, amit ártalmatlannak hiszünk, pedig egyáltalán nem az

Mindenki tudja, hogy későn lefeküdni és túl sokat enni egészségtelen. De néha még a leginkább ártalmatlannak tűnő szokások is kárt tehetnek egészségünkben. Tudtad, hogy akár kórházban is kiköthetsz, ha visszatartod a tüsszentést? Vagy hogy a rágózás csökkenti a koncentrációt? Megtudhatod, melyek az

Vészesen ketyeg az időd, ha csomót találsz a nyakadon vagy a füled mögött, állítják a szakemberek

Vészesen ketyeg az időd, ha csomót találsz a nyakadon vagy a füled mögött, állítják a szakemberek

A csomók a nyakon vagy a fül mögött eléggé gyakoriak. Hogy hogyan reagálunk rájuk, az igen változó. Van, aki nem vesz róluk tudomást, mások viszont azonnal aggódni kezdenek. Egyes esetekben ezeket a csomókat akné vagy lipóma okozza, melyek valójában veszélytelenek. De előfordulhat, hogy a nyakon és

Pszichológusok magyarázata arra, amiket az álmainkban látunk - némelyik nagyon megdöbbentő

Pszichológusok magyarázata arra, amiket az álmainkban látunk - némelyik nagyon megdöbbentő

Az emberiség a létezése óta próbálja megfejteni az álmok rejtélyét. Napjainkban már külön tudományág, az orinológia is foglalkozik a kutatásukkal. Akik az ezoterikus magyarázatokat részesítik előnyben a tudományosakkal szemben, szívesen próbálják meg értelmezni az álmaikat álmoskönyvek alapján, és e

Az elzáródott artériák 7 veszélyes jele, amit gyakran figyelmen kívül hagyunk

Az elzáródott artériák 7 veszélyes jele, amit gyakran figyelmen kívül hagyunk

Sokan abban a tévhitben élnek, hogy az artériák elzáródása csak az időseket fenyegetheti. De gyakran már a 20-as éveinkben is vannak lerakódások az erekben. Emiatt sokan már csak akkor észlelik a bajt, mikor túl késő. Nagyon fontos, hogy ismerd az artériák elzáródásának korai jeleit, hogy időben fel

http://ujhazak.com