8 természetes és hatékony módja, hogy egy életre megszabadulj a dohányzástól

 

Egy felmérés szerint egy átlagos dohányos évente 5000 szál cigarettát szív el, ami azt jelenti, hogy rengeteg pénzt költ a dohányzásra. A gazdasági válság és az e-cigaretták megjelenése némileg leegyszerűsítette a dohányzásról való leszokást, bár az e-cigarettákról nem sikerült bebizonyítani, hogy segítik abbahagyni ezt az ártalmas szokást. Azonban a dohányosoknak ezenkívül is vannak lehetőségeik, mégpedig egészségesebb módszerek a leszokásra. Akaraterő azonban ezekhez is szükségeltetik! Most olyan hatékony módszereket ismerhetsz meg, melyekkel végre leteheted a cigarettát.

1. Jelölj ki egy dátumot, és készítsd fel magad a nehézségekre

Egy tanulmányban összehasonlították a hirtelen és a fokozatos leszokást, és azt tapasztalták, hogy egyik módszer sem hatékonyabb a másiknál. Ez azt jelenti, hogy bármelyiket választhatod, amelyikről úgy gondolod, hogy nálad a legjobban fog működni. Azonban mindkét esetben készülj fel a nehézségekre! Minden otthon fellelhető cigarettát dobj ki, és válassz ki egy módszert, amit követni fogsz.

 

2. Figyelj az étrendedre

Egy 2012-es tanulmány szerint akik naponta 4-szer vagy többször esznek gyümölcsöt és zöldséget, könnyebben tudják csökkenteni az elszívott cigaretták számát, mint azok, akik naponta csak 2 vagy kevesebb alkalommal teszik ezt.

Ennek a szokásnak a hatása 14 hónapig tartott. A tanulmány azt is kimutatta, hogy egyes élelmiszerek mint a tej, a tejtermékek, a gyümölcsök és a zöldségek rontják a cigaretta ízét, így csökkentik iránta a sóvárgást. A legjobb, ha elkerülöd a cigaretta iránti vágyat fokozó élelmiszereket, mint az alacsony kalóriatartalmú húsok, az alkohol és a kávé.

3. Próbáld ki a viselkedésterápiát (egyedül vagy akár csoportosan)

A kutatások szerint a legtöbb dohányos a nikotinfüggőség és a pszichés terhelés miatt képtelen leszokni, mivel a dohányzás számukra stresszoldó módszer. Bebizonyították, hogy a nikotinhelyettesítő-terápia a nikotinmentes kezelésekkel és viselkedésterápiával együtt 25%-kal képes növelni a hosszútávú leszokás valószínűségét.

A viselkedésterápia lehet önálló vagy csoportos, igénybe vehető telefonon, emailen keresztül, vagy akár személyesen is. Sok anonim csoportot is találhatsz, keress egyet a lakhelyed közelében!

4. Mondj nemet az alkoholra és a kávéra néhány hónapig

Nincs olyan dohányos, aki ne élvezné jobban az alkoholt és a kávét cigaretta társaságában. Éppen ezért érdemes csökkenteni az alkohol és a kávé fogyasztását. A koffein növeli a szorongás mértékét és nyugtalanná tesz, ezek a nikotin elvonási tünetei is. Az alkohol pedig ellazít, és könnyen elfeledteti veled, hogy miért is akartál leszokni.

5. Menj el sétálni, vagy foglald el magad valamivel, amikor rágyújtanál

A dohányosoknak kevesebb az energiájuk, és kevésbé vágynak a mozgásra a csökkent tüdőfunkcióik miatt. A dohányzás mértékének csökkentése fokozatosan növeli a testmozgás szükségességét, csökkenti a cigaretta iránti vágyat és az elvonási tüneteket.
Egy 2007-ben készült tanulmány szerint a fizikai aktivitás segíthet a depresszió, a rossz alvás, a romló kognitív funkciók ellen, melyek mind a dohányzásról való leszokás tünetei.

6. Mindig tarts magadnál rágót vagy egészséges rágcsálnivalót

A dohányosok a leszokás után általában 2-5 kg-ot híznak. Ennek oka, hogy folyamatosan úgy érzik, rágcsálniuk kell valamit, így helyettesítik a dohányzást. Hogy ennek ne legyen elhízás az eredménye, egészséges rágcsálnivalót tarts magadnál az ilyen esetekre, vagy folyamatosan rágózz. A rágó folyamatosan dolgoztatja a szádat, így csökken a sóvárgásod. Ha a rágó nálad nem működne, vigyél magaddal mandulát, gyümölcsöt, vagy egyél egy keveset, ha úgy érzed, rá kell gyújtanod. Választhatod a cukormentes italokat vagy a teaivást is.

7. Kerüld a dohányosok társaságát, és mindig foglald el magad

Tartsd távol magad azoktól az emberektől és helyektől, melyek a dohányzással kapcsolódnak össze, mivel ezek növelik a visszaesés esélyét. Mondd el, hogy éppen leszokóban vagy, és találkozz a barátaiddal olyan helyen, ami számodra nem kötődik a dohányzáshoz. Találj új hobbit, egészséges szokásokat nemdohányzó környezetben. Ezek erőt adnak, megkímélnek a kísértéstől, és átlendítenek a hullámvölgyeken.

8. Próbáld ki a nikotin helyettesítő terápiát, és ne hagyd abba egy csapásra a dohányzást

Sokan fel sem fogják, mekkora hatalma van a nikotinnak, és hogy a testünk milyen óriási mértékben képes függővé válni tőle. Sok dohányos egyik pillanatról a másikra akarja letenni a cigarettát, de egy felmérés szerint ezeknek a próbálkozásoknak csupán 6%-a lesz sikeres. Vannak azonban bizonyítottan hatékony módszerek, mint a nikotintapasz használata, a rágózás, cukorka szopogatás, orrspray és inhalátor használata.

Alternatív módszerek

Az e-cigaretta, az akupunktúra és a hipnózis olyan alternatív módszerek, melyek bizonyítottan hatástalanok a dohányzásról való leszokásban.

  • Egy tanulmány szerint az akupunktúra a naponta 24-26 szál cigarettát szívó pácienseknél néhány kezelés után napi 14 szálra csökkentette a dohányzás mértékét. Ugyanakkor, a vizsgálatban résztvevők 8 hónap után napi 5-7 szállal növelték a cigaretta adagjukat, így elmondható, hogy az akupunktúrának tartós hatása nincs.
  • Sokan hiszik, hogy az e-cigaretta segít a leszokásban, de egy tanulmány rácáfolt erre. A kísérletben résztvevők 1 évnyi e-cigarettázás után nem csökkentették a dohányzás mértékét, sokan közülük pedig a leszokás után azonnal visszaestek.
  • A hipnózist a dohányzásról való leszokás egyik hatékony módszereként emlegetik. Ám a tapasztalatok szerint 4-ből mindössze 1 embert sikerül hipnotizálni, és ha sikerül is, kérdés, hogy ez elég-e a leszokáshoz. Hivatalosan az orvosok nem támogatják a hipnózist kellő bizonyíték hiányában.

Hozzászólások

10 ok, hogy az egészséged érdekében most azonnal megszabadulj a flip-flop papucsaidtól

10 ok, hogy az egészséged érdekében most azonnal megszabadulj a flip-flop papucsaidtól

Amikor a hőmérséklet emelkedik, a viselt ruhák száma is csökken, és az emberek elkezdenek papucsot viselni. De ez nem igazán a legjobb ötlet. Az Amerikai Orvostudományi Szövetség által végzett tudományos tanulmányok azt mutatják, hogy a

Most azonnal szabadulj meg a lábujjközös papucstól

Most azonnal szabadulj meg a lábujjközös papucstól

Amikor a hőmérséklet emelkedik, a viselt ruhák száma is csökken, és az emberek elkezdenek papucsot viselni. De ez nem igazán a legjobb ötlet. Az Amerikai Orvostudományi Szövetség által végzett tudományos tanulmányok azt mutatják, hogy a

Ez életmentő lehet: így tudod megkülönböztetni a szívrohamot és a pánikrohamot

Ez életmentő lehet: így tudod megkülönböztetni a szívrohamot és a pánikrohamot

A pánikroham és a szívroham hasonló tünetekkel jár, mint például a mellkas erős fájdalma, izzadás, szúró érzés, egyenetlen légzés és hányinger. Az a tény, hogy egy szívroham okozhat pánikot, csak még valószínűbbé teszi, hogy az

15 orvosi tévhit, amit sokan még mindig igaznak hisznek

15 orvosi tévhit, amit sokan még mindig igaznak hisznek

A jóakaróinktól sokszor halljuk, hogy mit kellene és mit nem kellene tennünk, hogy egészségesek és fittek legyünk. De mi van akkor, ha nincs mindenben 100%-ig igazuk? A tudomány fejlődésével nyilvánvalóvá vált, hogy a hosszú ideje biztosnak hitt orvosi állítások valójában tévesek. A következő lista

8 természetes módon csökkentheted a vérnyomásodat 10 percen belül

8 természetes módon csökkentheted a vérnyomásodat 10 percen belül

Ha gyakran van komoly fejfájásod, sokszor érzed magad fáradtnak, rendszertelen a szívverésed és mellkasi fájdalmat is érzel, valószínűleg magas vérnyomásban szenvedsz. Ezt a betegséget okozhatja a stressz, az alváshiány, az elhízás, de más, háttérben megbújó betegség is. Az sem ritka, hogy teljesen

Miért folyik a nyálad alvás közben, és hogyan szüntesd ezt meg

Miért folyik a nyálad alvás közben, és hogyan szüntesd ezt meg

A nyálzás akkor következik be, amikor túl sok nyál gyűlik össze a szájban. Ez mindannyiunkkal előfordul, de azt tudtad, hogy ha túlzott mértékben vagy rendszeresen jelentkezik, akkor betegség jele is lehet? Most megismerheted a nyálzás mögött álló okokat, és megtudhatod, hogyan vess véget neki. Mi

Ha a vércsoportod 0-ás, itt van 8 dolog, amiről érdemes tudnod

Ha a vércsoportod 0-ás, itt van 8 dolog, amiről érdemes tudnod

Az emberi vért az 1900-as évek elején osztotta 4 csoportra Karl Landsteiner, az osztrák orvos. Mindenki tudja, hogy fontos ismerni a saját vércsoportunkat vészhelyzet esetére, mikor vérátömlesztésre lehet szükségünk. Az is kiderült, hogy a vércsoportunk befolyásolja az egészségünket, egyesek szerint

13 szokás, amit ártalmatlannak hiszünk, pedig egyáltalán nem az

13 szokás, amit ártalmatlannak hiszünk, pedig egyáltalán nem az

Mindenki tudja, hogy későn lefeküdni és túl sokat enni egészségtelen. De néha még a leginkább ártalmatlannak tűnő szokások is kárt tehetnek egészségünkben. Tudtad, hogy akár kórházban is kiköthetsz, ha visszatartod a tüsszentést? Vagy hogy a rágózás csökkenti a koncentrációt? Megtudhatod, melyek az

Vészesen ketyeg az időd, ha csomót találsz a nyakadon vagy a füled mögött, állítják a szakemberek

Vészesen ketyeg az időd, ha csomót találsz a nyakadon vagy a füled mögött, állítják a szakemberek

A csomók a nyakon vagy a fül mögött eléggé gyakoriak. Hogy hogyan reagálunk rájuk, az igen változó. Van, aki nem vesz róluk tudomást, mások viszont azonnal aggódni kezdenek. Egyes esetekben ezeket a csomókat akné vagy lipóma okozza, melyek valójában veszélytelenek. De előfordulhat, hogy a nyakon és

Pszichológusok magyarázata arra, amiket az álmainkban látunk - némelyik nagyon megdöbbentő

Pszichológusok magyarázata arra, amiket az álmainkban látunk - némelyik nagyon megdöbbentő

Az emberiség a létezése óta próbálja megfejteni az álmok rejtélyét. Napjainkban már külön tudományág, az orinológia is foglalkozik a kutatásukkal. Akik az ezoterikus magyarázatokat részesítik előnyben a tudományosakkal szemben, szívesen próbálják meg értelmezni az álmaikat álmoskönyvek alapján, és e

http://ujhazak.com